✕ Stäng

Hitta dina dolda matintoleranser

Trötthet, hjärndimma, huvudvärk, viktuppgång, hudutslag och magproblem kan alla vara tecken på att du äter något som din kropp reagerar på. Matöverkänsligheter ger ofta diffusa symtom som vi inte är vana att koppla till det vi stoppar i oss.

Matallergi eller överkänslighet?

Till skillnad från matallergierna där man kan mäta en särskild antikropp, IgE, finns det egentligen bara ett säkert sätt att testa om det pågår någon annan typ av överkänslighetsreaktion. Då behöver du göra en så kallad eliminering av livsmedlet. Det vill säga du utesluter det ur din kost under en viss period, för att sedan återinföra det och lägga märke till om du får några reaktioner.

Inom vården är det här ett koncept som används sedan länge. Om din läkare uteslutit andra orsaker till dina besvär och misstänker laktosintolerans, rekommenderas eliminering av mjölkprodukter under fyra veckor. Återkommer besvären när du börjar äta mjölkprodukter med mycket laktos igen, konstaterar läkaren att du är laktosintolerant.

Den som får diagnosen IBS uppmuntras också att undersöka om symtomen förbättras genom att utesluta viss mat. Det kan handla om kryddor, vissa sockerarter (FODMAPs) eller fet mat.

Elimineringsdiet – ett självtest

För den som vill ta ett helhetsgrepp och hitta matintoleranser kan man ha hjälp av en så kallad elimineringsdiet där man på en gång utesluter flera av de livsmedel som är kända för att ligga bakom många vanliga symtom.

OBS! Du som har anledning att misstänka celiaki (glutenintolerans) bör alltid kontakta vården innan du utesluter gluten på egen hand. Annars kan en diagnos försenas då det blir svårare när du inte längre äter gluten eftersom antikropparna försvinner.

De vanligaste livsmedlen som ligger bakom symtom:

  • Alkohol
  • Choklad och kakao
  • Citrus
  • Gluten och vete
  • Jäst
  • Koffein och kaffe, inklusive svart och grönt te
  • Rött kött och fläskkött
  • Majs
  • Mjölkprodukter
  • Nattskatteväxter som potatis och tomat
  • Nötter
  • Raffinerade vegetabiliska oljor
  • Sesamfrö
  • Skaldjur
  • Socker
  • Soja
  • Tobak
  • Ägg

OBS! Flera av livsmedlen på listan är naturligtvis nyttiga – förutsatt att du tål dem.

Senaste Nytt